loading...
ستاد انتخاباتی دکتر سعید جلیلی - منطقه 4
ابوالفضل بیات بازدید : 9 سه شنبه 21 خرداد 1392 نظرات (0)
استاد و نظریه پرداز اقتصاد از جلیلی می گوید / قسمت دوم

دکتر مسعود درخشان: از اخلاق اسلامی، اقتصاد مقاومتی در می آید + فیلم
دکتر مسعود درخشان

 
من هیچ وقت از هیچ کاندیدایی حمایت نکردم. هیچ وقت. به حسب وظیفه شرعی رأی داده‌ام اما همیشه سکوت کرده‌ام. خیلی سال است. برای این که من همیشه معیارهایی داشتم. این بار هم نمی‌خواستم دخالتی بکنم اما همین که متوجه شدم که مسائل چه است، دیدم شاید یکی از بهترین فرصت‌هایی است که الآن در کشور ما هست. این نقطه عطف خواهد بود.

به گزارش ستاد مردمی حیات طیبه، دکتر مسعود درخشان نظریه پرداز اقتصاد و استاد دانشگاه علامه طباطبایی مصاحبه ای با ستاد حیات طیبه در مورد دکتر سعید جلیلی، برنامه ها و نوع نگاه جلیلی به اقتصاد و فرهنگ سیاسی داشته است.

قسمت هایی از این مصاحبه در دومین مستند دکتر جلیلی از صدا و سیما پخش شد. اما صحبت های دکتر درخشان بیشتر از مقداری بود که در مستند به نمایش درآمد.

سایت حیات طیبه مصاحبه مفصل با این استاد برجسته اقتصاد را در سه قسمت تقدیم می کند.

http://dl3.drjalily.com/wp-content/uploads/2013/06/Dr_Derekhshan_02.flv دانلود نماهنگ

از ایشان دفاع می کنیم تا ظرفیت ها آزاد شود

از کاندیداهایی که الآن مطرح هستند. از کسانی که می‌خواهند رهبری نظام سیاسی و مدیریتی و اجرایی کشور را به عهده بگیرند، دکتر جلیلی بیش از همه و عمیق‌تر از همه و با آگاهی بیشتر از سایرین و با ایمان و اعتقاد راسختر، از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، از اقتصاد مقاومتی و از ارزش‌های اسلامی در حوزه اقتصاد صحبت می‌کند.

برای ما که اقتصاددان هستیم و برای ما که عمق مسائل را سالیان سال است که داریم نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم راهکاری که ایشان در پیش گرفته، می‌تواند مسائل و پیچیدگی‌های اقتصاد کشور را حل کند. این است که از ایشان دفاع می‌کنیم. دعا می‌کنیم و امیدوار هستیم که ایشان بتوانند مدیریت اجرایی را به دست بگیرند تا این پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها آزاد بشود و به میدان بیاید و فضا ببیند. چون مردم و کارشناسان همه به مدیران ارشد نظام نگاه می‌کنند. ببینند که آنها در چه سمت و سویی حرکت می‌کنند. وقتی که مقامات پولی کشور، هدف اصلی خودشان را مدیریت قیمت سکه گذاشته‌اند. دیگر جا برای اندیشمندان عمیقی که می‌خواهند، مسائل را از آن دیدگاهی که به عمق اسلام است نگاه کنند نیست. مثلاً هدف اصلیشان را گذاشته‌اند برای مقابله با تعدادی سفته‌باز دلار. اینها خیلی اهداف پایینی است. ما چقدر شنیدیم که مقامات پولی کشور، هم و غمشان فقط مدیریت تعدادی سفته‌باز سکه و دلار سر چهارراه‌های تهران است. این اصلاً در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست. باید مسائل را در سطح خیلی کلان‌تری حل و فصل کنند، اینها هم به تبع آن حل و فصل می‌شوند.

 

از اخلاق اسلامی، اقتصاد مقاومتی در می آید

اگر دکتر جلیلی مسؤولیت قوه مجریه و مدیریت اجرایی کشور را به عهده بگیرند، من اطمینان دارم که به خواست الهی، جهت‌گیری تحقیقات دانشگاهیان، مطالعه کارشناسان، تفکر مدیران میانی و ارشد، همه در همین راستا شکل می‌گیرند. این چیزی است که ما واقعاً نیاز داریم. و الا این نکته را در خیلی از این تبلیغات ندیده‌ام. اگر هم اشاراتی داشتند، به این دقتی که آقای دکتر جلیلی گفته‌اند نیست.

الآن ما در بحث مذاکرات می‌بینیم. ایشان آن اعتقاد به ولایت و فقاهت را در عملکرد سیاسی خودش کاملاً نشان داده است. صحبت از گفتن نیست. ایشان عملاً نشان داده که چطور می‌توان، ولایت و فقاهت را در بستر تعاملات سیاسی پیاده کرد.

اگر اخلاق اسلامی ایشان را هم اضافه کنید. آن اخلاق اسلامی، آن موضع‌گیری‌های سیاسی، آن آگاهی دانشگاهی به مسائل سیاست داخلی و خارجی، اگر با این دید وارد اقتصاد شویم، آن وقت از درون این نگاه‌ها اقتصاد مقاومتی در می‌آید.

 

فرهنگ باید درست شود

به همین دلیل است که اگر دکتر جلیلی را با این ویژگی‌ها نگاه کنیم، با این پیشینه تحصیلی در یک فضای اسلامی، سیاست با معارف اسلامی، عملکرد در جنگ تحمیلی، عملکرد در سیاست خارجی، چندین سال عملکرد در موقعیت‌های بسیار حساسی که ایشان داشته، حرکت بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، تمام این ها را که نگاه کنید. با توجه به تمام اینها من مطمئن هستم، آن چیزی که الآن در کشور ما مورد نیاز است، در حوزه اقتصاد با این رویکردها است.

وقتی که مسؤولیت بالای دولت در این جهت شکل گرفت، بدنه اجرایی در این جهت بسیج می‌شود. ببینید، مهم نیست که من بیایم و به ایشان پروژه بدهم که انجام بدهد. فرهنگ باید درست بشود. فرهنگی باشد که من این گونه بیاندیشم. نه این که چون من پروژه دارم، این گونه بیاندیش. این فرهنگ‌سازی فقط با رفتار مسؤولین طراز اول کشور امکان‌پذیر است. جز این اصلاً نیست.

 

اخلاق انتخاباتی آقای جلیلی خودش فرهنگ ساز بوده است

مسؤولان طراز اول کشور باید با رفتار خودشان فرهنگ‌سازی بکنند. ببینید، الآن یک هفته است که آقای دکتر جلیلی وارد میدان شده‌اند. این اخلاقی که وعده و وعید دادن‌ها، شعارهای فریبنده و رنگارنگ دادن‌ها، در فعالیت های تبلیغاتی ایشان وجود ندارد خودش کم کم دارد فرهنگ می سازد. شما تصور کنید. اگر این جریان شش ماه ادامه پیدا کند، در حالتی که ایشان رئیس قوه مجریه است، موضع‌گیری‌های ایشان فرهنگ می‌سازد. آن وقت دانشجو و دانشگاه به یک نحو دیگری می‌اندیشد. دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا به نحو دیگری رساله می‌نویسد. موقع نوشتن رساله نگرش‌ها فرق می‌کند. استادها تا حدی تغییر جهت می‌دهند. دیدگاه‌ها عوض می‌شود. دیدگاه‌های کارشناسان بانک مرکزی فرق می‌کند. دیدگاه‌های کارشناسان وزارت اقتصاد و سایر وزارتخانه‌های مرتبط با امور اقتصادی فرق می‌کند. می‌بینیم که بدنه نظام کارشناسی کشور حال و احوال دیگری پیدا می‌کند.

مدیران باید با رفتار خودشان فرهنگ‌سازی کنند. دکتر جلیلی به خاطر این ویژگی‌های خاصی که عرض کردم، می‌تواند با عملکرد سیاسی خودش فرهنگ جهادی را در اقتصاد ایجاد کند. فرهنگ حرکت در بستر اقتصاد مقاومتی را ایجاد کند. لازم نیست که ایشان تیم آن چنانی معرفی کند. خود فرهنگ‌سازی که ایشان با حضورش انجام دهد، صدها هزار کارشناس و دانشجو در آن جهت بسیج می‌شوند. در کشور ما این مورد نیاز است. فرهنگ‌سازی سیاسی. دیدگاه‌ها در اقتصاد تغییر کند. این برای ما مهم است. دیدگاه‌ها در تحلیل اقتصادی تغییر کند.

الآن ما سر کلاس‌های درس این همه زحمت می‌کشیم که دیدگاه دانشجویان را کمی تغییر دهیم. اما حمایت دولتمردان را نداریم. بانک مرکزی یک جور عمل می‌کند. وزارت اقتصاد یک جور. واردکنندگان و صادرکنندگان، نگاه به ارز، نگاه به طلا، سفته‌بازی، انتظارات تورمی، سودجویی‌ها، فرصت‌طلبی‌ها، این ها باید با رفتار مدیرانی که در رأس قوه مجریه هستند، آن فرهنگ‌سازی‌ها شکل بگیرد.

البته دانشگاهیان هم نقش دارند. علما هم در حوزه‌های علمیه نقش دارند. اما حتی اگر دانشگاهیان و علمای حوزه به وظیفه خودشان عمل کنند اما قوه مجریه در آن جهت حرکت نکند و فرهنگ‌سازی‌ها از حمایت عملکردهای واقعی دولت‌ها محروم باشند، آن هدف اصلی فرهنگ اسلامی اقتصادی محقق نمی شود.

 

من هیچ وقت از هیچ کاندیدایی حمایت نکردم، این نقطه عطف خواهد بود

من هیچ وقت از هیچ کاندیدایی حمایت نکردم. هیچ وقت. به حسب وظیفه شرعی رأی داده‌ام اما همیشه سکوت کرده‌ام. خیلی سال است. برای این که من همیشه معیارهایی داشتم. این بار هم نمی‌خواستم دخالتی بکنم اما همین که متوجه شدم که مسائل چه است، دیدم شاید یکی از بهترین فرصت‌هایی است که الآن در کشور ما هست. این نقطه عطف خواهد بود.

همه هم خیلی تعجب می‌کنند که من این بار دارم راجع به انتخابات صحبت می‌کنم. هیچ وقت صحبت نمی‌کردم. همین امروز برای دانشجویان دکتری مصاحبه داشتیم. استادها هم برای مصاحبه بودند. من برای آنها توضیح دادم و همه تعجب کردند که من چطور این موضع‌گیری را دارم. گفتم احساس وظیفه شرعی می‌کنم. قبل از این که از این دنیا بروم، یک توفیقی داشتم که این را بیان کنم. این نقطه عطف است. هر جوری که فکر می‌کنم، این در تاریخ معاصر کشور ما نقطه عطفی است.

دکتر مسعود درخشان: مردم می خواهند برنامه ای ببینند که امکان تحقق آن هست + فیلم (قسمت اول)

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 219
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 15
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 15
  • بازدید ماه : 15
  • بازدید سال : 21
  • بازدید کلی : 3,935